Europos Komisija pasiūlė tikslinių dabartinės teisinės bazės, nustatytos 2008 m Reglamentas, nustatantis bendrą žemės ūkio produktų rinkos organizavimą (BRO) ir naujas reglamentas dėl tarpvalstybinio vykdymo prieš nesąžiningą prekybos praktiką. Šiais pasiūlymais siekiama sustiprinti ūkininkų padėtį ir atkurti pasitikėjimą tarp žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinės dalyvių. Abu pasiūlymai tiesiogiai atspindi keletą rekomendacijų Strateginis dialogas dėl ES žemės ūkio ateities ir reaguoti į kai kuriuos neatidėliotinus iššūkius, su kuriais susiduria žemės ūkio sektorius.
Ūkininkų padėties žemės ūkio maisto produktų tiekimo grandinėje gerinimas ir jų pajamų rėmimas yra svarbūs šios organizacijos tikslai. bendra žemės ūkio politika (BŽŪP). Šiandienos tiksliniais pakeitimais konkrečiai siekiama sustiprinti ūkininkų padėtį žemės ūkio maisto produktų tiekimo grandinėje ir pasiekti didesnį dalyvių pasitikėjimą:
- tobulinti ūkininkų ir pirkėjų sutarčių taisykles, rašytines sutartis paversti bendru įsipareigojimu ir gerinti ilgalaikių sutarčių sąlygas, kuriose atsižvelgiama į rinkos pokyčius ir sąnaudų bei ekonominių sąlygų svyravimus;
- tarpininkavimo mechanizmų tarp ūkininkų ir jų pirkėjų sukūrimas privalomas;
- skatinimas gamintojų organizacijos ir jų asociacijoms gerinant jų derybines galias, leidžiant valstybėms narėms suteikti joms daugiau finansinės paramos pagal BŽŪP sektorių intervencijas ir supaprastinant jų teisinio pripažinimo taisykles;
- leisti ES finansiškai remti gamintojų organizacijas, kurios imtųsi privačių iniciatyvų valdyti krizes;
- apibrėžti, kada pasirenkami terminai, pvz., „sąžininga“, „teisinga“ ir „trumpos tiekimo grandinės“, gali būti naudojami apibūdinti tiekimo grandinės organizavimą parduodant žemės ūkio produktus;
- išplėsti galimybę ūkininkams ir kitiems veikėjams susitarti dėl tvarumo iniciatyvų, turinčių tam tikrų socialinių dimensijų, pavyzdžiui, remti kartų atsinaujinimą, išsaugoti smulkių ūkių gyvybingumą ar gerinti ūkininkų ir ūkio darbuotojų darbo sąlygas.
Lygiagrečiai, Komisija siūlo naujas taisykles dėl tarpvalstybinio vykdymo prieš nesąžiningą prekybos praktiką žemės ūkio ir maisto tiekimo grandinėje, draudžiamą vadinamųjų NTP direktyva. Vidutiniškai apie 20 % vienoje valstybėje narėje suvartojamų žemės ūkio ir maisto produktų yra iš kitos valstybės narės. Reikia stiprinti nacionalinių vykdymo užtikrinimo institucijų bendradarbiavimą, visų pirma gerinant keitimąsi informacija, atliekant tyrimus ir renkant nuobaudas.
Šiandienos pasiūlymas dėl tarpvalstybinio vykdymo kovojant su nesąžininga prekybos praktika dar labiau sustiprins kovą su nesąžininga prekybos praktika įmonių tarpusavio santykiuose žemės ūkio ir maisto tiekimo grandinėje remiant tarptautinį vykdymo užtikrinimą. Pasiūlyme nustatomos procedūrinės taisyklės, kaip šis bendradarbiavimas tarpvalstybiniais atvejais būtų vykdomas ir kaip būtų pasiektas. Nustatydami a savitarpio pagalbos mechanizmasnacionalinės vykdymo užtikrinimo institucijos turės galimybę prašyti ir keistis informacija bei prašyti kitos vykdymo užtikrinimo institucijos imtis vykdymo priemonių jų vardu. Šis metodas leidžia vykdymo institucijoms susitarti dėl a koordinuoti veiksmai kai yra pagrįstas įtarimas dėl plačiai paplitusios nesąžiningos tarpvalstybinio masto prekybos praktikos. Tokie tyrimai sustiprina ES lygmens ūkininkų ir mažų bei vidutinių tiekėjų apsaugą nuo nesąžiningos prekybos žemės ūkio maisto produktų tiekimo grandinėje.
Prezidentas von der Leyenas sakė: „Artėjant švenčių sezonui ir šeimoms susirenkant pavalgyti, primename apie ūkininkų atsidavimą, kurie leidžia praleisti šias akimirkas prie stalo. Sąžiningumas ūkininkų atžvilgiu yra pagrindinis prioritetas. Tinkamos pajamos, sąžiningos kainos, stipresnė derybinė padėtis maisto grandinėje ir geresnė apsauga. Būtent todėl, kaip vieną pirmųjų šio įgaliojimo priemonių, didžiuojuosi galėdamas paskelbti pasiūlymus, kurie sustiprins jų konkurencines pozicijas.
Savo įsipareigojimų vykdymas
Atsižvelgdama į įsipareigojimą spręsti ūkininkų problemas, Europos Komisija ėmėsi daugiau veiksmų. Vasario 22 d. Komisija pristatė savo pirmieji supaprastinimo veiksmai ilgalaikiu būdu sumažinti ES ūkininkų administracinę naštą. Kovo 15 d. ji pateikė savo pasiūlymą dėl tikslinga bendros žemės ūkio politikos peržiūrakuris įsigaliojo gegužės 25 d., sėkmingai patvirtinus Tarybai ir Europos Parlamentui. Komisija taip pat turi paskelbta an tikslinių BŽŪP supaprastinimo priemonių apžvalga pradžios, pateikiant ataskaitas apie jų įgyvendinimo pažangą ir įvertinant ekonominį, socialinį ir aplinkosauginį poveikį. Apskritai supaprastinimo paketas padėjo ES ūkininkams sumažinti dokumentų tvarkymą, sutaupyti laiko, suteikti teisinio tikrumo ir suteikti daugiau lankstumo valdant ūkius.
Be to, kovo mėn. Komisija pateikė svarstymų dokumentą, kuriame pateikiami galimi būdai, kaip sustiprinti ūkininkų padėtį maisto tiekimo grandinėje, atsižvelgdama į Europos Vadovų Tarybos raginimą imtis veiksmų siekiant išspręsti problemas, su kuriomis šiuo metu susiduria žemės ūkio sektorius. Balandžio mėn. Komisija priėmė ES taisyklių, skirtų kovoti su nesąžininga prekybos praktika maisto tiekimo grandinėje, įgyvendinimo ataskaitą ir pradėjo naują ES žemės ūkio maisto grandinės observatorija (AFCO). Pastaroji liepos mėnesį surengė pirmąjį susitikimą, siekdama pagerinti pasitikėjimą ir bendradarbiavimą žemės ūkio maisto produktų tiekimo grandinėje. Be to, siekdama didesnio pasitikėjimo ir sąžiningumo visoje maisto tiekimo grandinėje, Komisija taip pat apklausti ūkininkus ir tiekėjus visoje žemės ūkio maisto tiekimo grandinėje visose valstybėse narėse, kad įvertintų šias vykdomas priemones. Atsakymus galima teikti iki 2024 m. gruodžio 20 d.
Komisijos pasiūlytus tikslinius BRO teisės aktų pakeitimus ir siūlomą naują reglamentą dėl tarpvalstybinio nesąžiningos prekybos taisyklių vykdymo dabar svarstys Europos Parlamentas ir Taryba, siekdami juos priimti.
Kartu su šiandienos pasiūlymais Komisija ėmėsi tolesnių veiksmų žemės ūkio sektoriui remti. Komisija taip pat turi priimtas an pakeitimas iš „de minimis“ Žemės ūkio sektoriaus reglamentaspagal kurią nedidelės paramos sumos žemės ūkio sektoriuje netaikomos valstybės pagalbos kontrolei. Peržiūrėtas reglamentas leidžia valstybėms narėms paprastai, greitai, tiesiogiai ir veiksmingai remti ūkininkus. de minimis Komisijai nereikia pranešti ir jos patvirtinti nereikia.
Norėdami gauti daugiau informacijos
Pasiūlymas dėl reglamentų (ES) Nr. 1308/2013, (ES) 2021/2115 ir (ES) 2021/2116 pakeitimo dėl ūkininkų padėties maisto tiekimo grandinėje stiprinimo
Pasiūlymas dėl vykdymo priežiūros institucijų, atsakingų už Direktyvos (ES) 2019/633 dėl nesąžiningos prekybos įmonių tarpusavio santykiuose žemės ūkio ir maisto tiekimo grandinėje vykdymą, bendradarbiavimo
Prezidento von der Leyeno kalba Europos žemės ūkio ir maisto produktų dienose vaizdo žinute
Pagrindinės iniciatyvos: Strateginis dialogas dėl ES žemės ūkio ateities – Europos Komisija
Supaprastinimo pasiūlymai siekiant sumažinti administracinę naštą
Komisijos papildomų priemonių ES ūkininkams remti
Komisija pristato ES taisyklių, nukreiptų prieš nesąžiningą prekybos praktiką maisto tiekimo grandinėje, įgyvendinimo ataskaitą – Europos Komisija
ES veiksmai, skirti spręsti ūkininkų problemas – Europos Komisija
Nesąžininga prekybos praktika – Europos Komisija
Gamintojų ir tarpšakinės organizacijos – Europos Komisija
Rinkos priemones paaiškino – Europos Komisija
AFCO: https://agriculture.ec.europa.eu/common-agricultural-policy/agri-food-supply-chain/afco_en
Žemės ūkio ir maisto tiekimo grandinė – nesąžiningos prekybos praktika (UTP) – 5-oji banga
Pasidalinkite šiuo straipsniu: