pateikė Qian Shanming, Gao Jiawei, CGTN radijas
Per pastaruosius keturis dešimtmečius ir vėliau reforma ir atvėrimas suvaidino esminį vaidmenį Kinijos vystymesi. Tačiau Kinija įžengė į kliūties laikotarpį, kai 2010-ųjų pradžioje pamažu išryškėjo daug „augančių skausmų“. Būtent tuo metu Kinija pateikė daugybę drąsių sistemingų reformų planų, kurie nuo to laiko atnešė šaliai didelių visuomeninių pokyčių ir užtikrino tolesnę ekonomikos pažangą.
Pritaikomi sprendimai ir drąsūs tyrinėjimai
Vienas iš pagrindinių politikos formavimo principų vykdant visapusę Kinijos reformą yra ieškoti sprendimų, pritaikytų konkrečioms šalies sąlygoms ir iššūkiams.
2012 m. Kinija susidūrė su nesubalansuotu ir netinkamu vystymusi, o pasaulinio prekybos protekcionizmo ir antiglobalizavimo banga padidino šalies išorės spaudimą. Atsižvelgdama į šiuos iššūkius, Kinija nusprendė pradėti naują reformų ir atvėrimo etapą. Bet kaip pasiekti proveržį?
Šendženas, ekonomikos galiūnė Pietų Kinijoje, vėl tapo drąsių eksperimentų centru. Technologijų centras, kaip viena pirmųjų Kinijos specialiųjų ekonominių zonų partijų, po dešimtmečius trukusios plėtros iš menkai išsivysčiusio žvejų kaimelio jau virto tarptautiniu inovacijų miestu ir sukūrė daugybę precedentų vykdant institucinę reformą. Jos padėtis pakrantėje ir gera verslo aplinka suteikė impulsą naujoviškoms reformoms ir tolesniam atvėrimui.
Su nacionaliniu planavimu ir regionine parama nuo 2012 m. buvo išleista daugybė Šendženui pritaikytų tolesnių reformų ir atvėrimo politikos krypčių, tarp kurių puikiu pavyzdžiu išsiskyrė Qianhai Shenzhen ir Honkongo modernių paslaugų pramonės bendradarbiavimo zona. Čia buvo vykdomas eksperimentinės veiklos paketas tokiose srityse kaip investicijos, pagalba prekybai ir paslaugų pramonės atvėrimas.
Qianhai Shenzhen ir Honkongo modernių paslaugų pramonės bendradarbiavimo zonos vaizdas iš oro 2024 m. liepos mėn. (Nuotrauka: CFP)
Kadangi Qianhai yra greta Honkongo, demonstracinėje zonoje buvo įgyvendinta lengvatinė politika šio pasaulio finansų centro įmonėms. Tai taip pat padėjo plėtoti Guangdongo-Honkongo-Makao Didžiosios įlankos sritį, vieną gyvybingiausių ir dinamiškiausių Kinijos ekonomikos centrų. Demonstracinėje zonoje taip pat buvo stengiamasi sukurti pasaulyje pirmaujančią intelektinės nuosavybės teisių apsaugos sistemą, naudojant didelių duomenų technologiją, pasitelkiant techninius tyrėjus IP bylų problemoms spręsti ir skiriant baudžiamąją žalą už IP pažeidimus. Kalbėdamas apie talentų valdymą, Qianhai pastatė tarptautinį talentų uostą ir įkūrė tarptautinę talentų aptarnavimo stotį, kuri padėtų užsienio mokslininkams, aukštos kvalifikacijos talentams ir verslininkams atvykti ir apgyvendinti.
Vykdydamas institucinę reformą ir plačiau atsivėręs išoriniam pasauliui, Qianhai per mažiau nei dešimtmetį padarė nepaprastą transformaciją ir iš potvynių atoslūgių ruožo tapo triukšmingu miesto centru. Kaip „speciali zona specialioje zonoje“, Qianhai pristatė daugiau nei šešis šimtus institucinių naujovių, kurių dešimtys buvo sėkmingai atkartotos ir reklamuojamos visoje šalyje. Qianhai, žinomas kaip pagrindinė jėga plėtojant Didžiosios įlankos zoną, taip pat laikomas naujo Kinijos reformų etapo ir atsivėrimo pavyzdžiu. 2023 m. Qianhai regioninis BVP siekė 246,4 milijardo juanių (34,2 milijardo JAV dolerių), ty 15 % daugiau nei per metus. Bendra importo ir eksporto apimtis siekė 494 milijardus juanių, ty 6,7 proc.
Qianhai istorija atskleidžia, kaip skatinti ekonomikos reformą naujoviškomis priemonėmis. Jame teigiama, kad šalys neturėtų būti saistomos visiems vienodų ekonominių nurodymų, bet turėtų kurti politiką, kuri atitiktų jų unikalias aplinkybes ir išteklius. Qianhai plėtra, kurią paskatino drąsūs tyrinėjimai su pritaikyta politika, yra tolesnių Kinijos reformų ir atsivėrimo naujoje eroje pavyzdys.
Reforma yra prasminga tik tada, kai ji skirta žmonėms
Pagrindinis Kinijos reformų tikslas – pagerinti jos žmonių gyvenimo kokybę ir užtikrinti, kad šių reformų nauda būtų teisingiau paskirstyta tarp gyventojų.
Nuo 2012 m. Kinija įgyvendino daugiau nei 2 000 reformų planų sektoriuose, kurie yra tiesiogiai susiję su žmonių pragyvenimu, pavyzdžiui, užimtumu, švietimu, pajamų paskirstymu ir vietiniu valdymu. Iš jų sveikatos apsaugos sistemos reforma laikoma neatidėliotina ir praktiškiausia, nes ji tiesiogiai liečia žmonių interesus.
Anksčiau didelės vaistų kainos ir per didelis gydymas buvo viena iš ryškiausių problemų, dėl kurių daugelyje miestų trūko vietinio sveikatos draudimo lėšų. Įperkamas gydymas kažkada buvo iššūkis daugeliui paprastų šalies žmonių.
2012 m. Sanmingo miestas pietryčių Kinijos Fudziano provincijoje ėmėsi iniciatyvos pradėti medicinos reformą, įdiegdamas naujas priemones, pvz., panaikindamas antkainius vaistams, uždraudęs gydytojams gauti atlygį ir griežtai apribodamas perteklinį gydymą. Tačiau reforma sulaukė didelio pasipriešinimo, nes žengė ant pirštų galų suinteresuotoms interesų grupėms.
Šiuo lemiamu metu Kinijos centrinė valdžia išreiškė paramą Sanmingo miesto medicinos reformai ir nusprendė išbandyti atitinkamas priemones visoje šalyje, kad geriau patenkintų pagrindinius žmonių poreikius. Centrinės valdžios pripažinimas ir paskatinimas suteikė Sanmingo miestui daug pasitikėjimo, kad jis toliau ryžtingai tęstų medicinos reformą. 2021 m. finansinės išlaidos sveikatos priežiūrai stacionariniam gydymui Sanmingo mieste sumažėjo iki mažiau nei pusės šalies vidurkio.
Šiandien Sanmingo medicinos reformos patirtis buvo skatinama visoje šalyje, o Kinija sukūrė didžiausią pasaulyje socialinės apsaugos ir sveikatos priežiūros sistemą. Rezultatai buvo vaisingi. Pavyzdžiui, pakrantės mieste Jančenge, rytų Kinijoje, vidutinė buvimo ligoninėje kaina 2023 m. sumažėjo 10,1 %, palyginti su 2022 m. Šiaurės vakarų Kinijos Gansu provincijoje vaistų kainos nukrito vidutiniškai daugiau nei per pusę, o tai labai sumažino naštą ir stresą. ant pacientų.
Gydytojas siūlo medicinines konsultacijas pagyvenusiai moteriai bendruomenėje Sudžou, Rytų Kinijoje, 2023 m. liepos mėn. (Nuotrauka: CFP)
Medicininės priežiūros išlaidų mažinimas yra vienas iš prioritetų, o didesnės galimybės gauti kokybišką gydymą – dar vienas prioritetas, ypač senėjančioje visuomenėje. Per pastarąjį dešimtmetį Kinija nuolat stiprina apskrities lygmens ligoninių aptarnavimo pajėgumus – daugiau nei 1000 aukščiausio lygio ligoninių bendradarbiauja su apskrities lygio ligoninėmis. Pusė Kinijos apskričių ligoninių dabar gali atlikti sudėtingas procedūras, tokias kaip smegenų auglių ir kaklo slankstelių chirurgija, o lankomumas apskrityje siekia 95%.
Būtent pradedant nuo to, ko žmonėms labiausiai reikia, ir nuo sričių, kuriose žmonės yra labiausiai nepatenkinti, aukščiausio lygio Kinijos dizainas ir praktiniai tyrinėjimai gali padėti pasiekti konkrečių rezultatų.
Reformos nauda turėtų būti sąžininga visiems žmonėms
Kitas Kinijos politikos formavimo principas yra ilgalaikės vizijos išlaikymas, kartu sprendžiant trumpalaikius iššūkius. Ši perspektyva pabrėžia darnaus vystymosi svarbą gerinant bendrą visuomenės gerovę.
Vienas geras pavyzdys buvo Jangdzės upės išsaugojimas ir plėtra. Nuo reformos pradžios ir atvėrimo ekonominis vystymasis prie Jangdzės upės padarė didelę pažangą, tačiau tai padarė milžinišką ekologinio blogėjimo kainą. Gamyklų nuotekos tekėjo į upę, uostus dengė dulkių debesys, o vandens kokybė vis prastėjo. Blogėjanti aplinka ir pernelyg intensyvi žvejyba padarė didelę žalą upės biologiniam vientisumui, kai kuriose dalyse žuvų nebuvo.
Atsižvelgdama į šiuos aplinkosaugos iššūkius, Kinija 2016 m. pateikė pasiūlymą, kad Jangdzės upės ekosistemos atkūrimas turėtų būti prioritetas. Po patikrinimų vietoje ir tyrimų pamažu susiformavo ilgai lauktas sprendimas. Kinija nusprendė įvesti visišką žvejybos draudimą, apimantį visas Jangdzės upės baseino saugomas teritorijas, ir sumažinti didelio masto plėtros veiklą. 2020 m. buvo įvestas žvejybos draudimas, kuris galios iki 2030 m.
Tai buvo sunkus sprendimas, nes daugiau nei 300 tūkstančių žvejų, kurių pragyvenimas priklausė nuo upės, netektų darbo, o tai atsirastų didžiulės nedarbo kainos. Per pirmuosius žvejybos draudimo metus į krantą sugrįžo daugiau nei 110 tūkstančių žvejybos laivų ir apie 280 tūkstančių žvejų. Šias pastangas rėmė finansinės subsidijos, viršijančios 20 milijardų juanių arba 2,75 milijardo JAV dolerių.
Reikėjo atlikti daugiau darbų. Kaip įkurdinti žvejus ir padėti jiems susirasti naują darbą? Šiuo tikslu centrinė valdžia bendradarbiavo su vietos valdžios institucijomis, kad sukurtų kuo daugiau užimtumo kanalų ir visuomenės gerovės pozicijų, kad padėtų joms pereiti į stabilų gyvenimą su didėjančiomis pajamomis. Jie pradėjo šakotis į kitas profesijas, tokias kaip žuvininkystės administravimas, daržovių auginimas, taip pat prekyba ir komercinės paslaugos. Su nuolatiniu dėmesiu ir pastangomis žvejai taip pat gavo subsidijas būstui ir pragyvenimui bei buvo įtraukti į bazinio pensijų draudimo sistemą.
Ryžtingais ir konkrečiais veiksmais siekiant subalansuoti ekologinį išsaugojimą ir ekonomikos augimą, Jangdzės upė jau tapo švaresnė ir ekologiškesnė, o ekologiškas perėjimas ir pramonės atnaujinimas paskatino ekonominę plėtrą Jangdzės upėje. Šis pavyzdys parodo, kaip į vystymąsi orientuotas požiūris gali paversti galimas krizes ilgalaikės naudos galimybėmis.
2023 m. gegužę Jangdzės upėje plaukioja jūrų kiaulė be pelekų. Po to, kai Jangdzės upėje buvo uždrausta žvejoti, šios nykstančios rūšies populiacija pradėjo atsigauti. (Nuotrauka: CFP)
Kinijos kelias gilinant reformas ir plečiant atsivėrimą pasižymi konkrečiam kontekstui skirtais sprendimais, į žmones orientuotu požiūriu ir ilgalaike problemų sprendimo vizija. Šalims, norinčioms pasimokyti iš Kinijos patirties, svarbiausia yra ne atkartoti Kinijos didmeninės prekybos modelį, o semtis įkvėpimo iš jos pragmatiškumo ir naujoviško mąstymo. Viso pasaulio šalims siekiant tvaraus vystymosi ir bendros gerovės, Kinijos požiūris suteikia vertingos informacijos apie tai, ką galima pasiekti, kai vizija derinama su ryžtingais veiksmais.
Pasidalinkite šiuo straipsniu: