Europos Sąjunga aktyviai dalyvavo finansuojant švietimo iniciatyvas Pakistane, skirdama daug lėšų, skirtų šalies švietimo aplinkai gerinti, rašo Gary Cartwrightas.
2022 metais ES skyrė 10 milijonų eurų Sindo provincijai provincijos švietimo politikos įgyvendinimui stiprinti. Tačiau buvo iškelta klausimų dėl šių fondų skaidrumo ir veiksmingumo, ypač dėl galimo ES mokesčių mokėtojų pinigų panaudojimo religiniam turiniui švietimo įstaigose skatinti.
Pakistano ataskaitoje dėl ES daugiametės orientacinės 2021–2027 m. programos pripažįstama, kad šalis švietimui naudoja ES lėšas. Tačiau nėra garantijų, kad ši finansinė parama nėra nukreipta į islamo medreses, kurios buvo tarptautinio patikrinimo objektas dėl jų vaidmens religinėje indoktrinacijoje ir, kai kuriais atvejais, tariamu radikalėjimu.
The New York Times neseniai pabrėžė susirūpinimą dėl medresų, nurodydamas, kad tokiose grupėse kaip Talibanas vadovauja buvusius madrasos studentus.
Be to, pranešimai atskleidė, kad Pakistano bendra nacionalinė mokymo programa (SNC) įtraukė daug religinio ir islamiško turinio į įvairius dalykus, įskaitant urdu, anglų kalbą, pilietinį ugdymą ir istoriją. Šie dalykai dėstomi valstybinėse ir kitose mokyklose, todėl nemusulmonų vaikai susiduria su islamo mokymu. Tai sukėlė nerimą dėl religinio indoktrinacijos potencialo tariamai pasaulietiniuose dalykuose.
Atsižvelgdamas į šias problemas, Europos Parlamento narys Bert-Jan Ruissenas pateikė a klausimą Europos Komisijai. Jis siekė aiškumo dėl Komisijos taikomų mechanizmų, skirtų stebėti islamiškojo religinio turinio, kuris valstybinėse mokyklose persmelktas bendrųjų dalykų, mokymo programas. Ruisseno tyrime taip pat nagrinėjama, kokių priemonių ar sankcijų ES galėtų taikyti, jei būtų nustatyta, kad tokia praktika pažeidžia su Pakistanu pasirašytus susitarimus.
Ruissenas taip pat suabejojo, ar Europos Komisija ketina paviešinti kokius nors susitarimų su Pakistanu pažeidimus. Jis rūpinasi nemusulmonų vaikų teisių apsauga Pakistano mokyklose, užtikrinant, kad jiems nebūtų taikoma jokia religinė indoktrinacija. Platesnis švietimo skatinimo ir pagarbos religinei ir kultūrinei įvairovei derinimo klausimas tebėra esminis iššūkis tarptautiniams donorams.
Religinio turinio integravimas į Pakistano SNC sukėlė diskusijas tarp pedagogų, politikos formuotojų ir pilietinės visuomenės grupių šalyje. Nors šalininkai teigia, kad mokymo programa siekiama sukurti vieningą švietimo sistemą, kuri panaikintų atotrūkį tarp valstybinių, privačių ir religinių mokyklų, kritikai tvirtina, kad tai gali atstumti nemusulmonus mokinius ir pakenkti įtraukimo ir įvairovės principams.
ES dalyvavimas Pakistano švietimo sektoriuje yra dalis platesnių pastangų remti tvarų vystymąsi ir mažinti skurdą. Tačiau dėl griežtų priežiūros mechanizmų nebuvimo ES politikos formuotojai ir mokesčių mokėtojai vis labiau nerimauja dėl galimo netinkamo lėšų panaudojimo. Siekiant išlaikyti ES plėtros programų vientisumą, labai svarbu užtikrinti, kad šios lėšos būtų naudojamos tik pasaulietinėms ir įtraukioms švietimo iniciatyvoms.
Radikalėjimas medresėse tebėra ginčytinas klausimas, o tarptautinės organizacijos ir žiniasklaidos priemonės dažnai pabrėžia savo vaidmenį skatinant ekstremistines ideologijas.
Jei nebus imtasi apčiuopiamų veiksmų skaidrumui ir atskaitomybei užtikrinti, kyla pavojus, kad ES finansinis įnašas į Pakistano švietimo sistemą bus toliau tikrinamas. Tai apima patikimų stebėjimo sistemų, skirtų stebėti, kaip naudojamos lėšos, sukūrimą ir tarptautinių žmogaus teisių standartų laikymosi užtikrinimą.
Pakistanui iššūkis yra suderinti savo kultūrinę ir religinę tapatybę su būtinybe teikti įtraukų švietimą, kuriame būtų gerbiamos visų vaikų teisės, nepaisant jų tikėjimo. Tarptautinė priežiūra ir vidinis mažumų bendruomenių ir pilietinės visuomenės organizacijų spaudimas pabrėžia, kad būtina skubiai spręsti šias problemas.
Europos Komisijos atsakymas į Ruiseno klausimus bus labai svarbus formuojant ES ir Pakistano bendradarbiavimo švietimo srityje ateitį. Skaidriai ir ryžtingai spręsdama šias problemas, ES gali sustiprinti savo įsipareigojimą skatinti įtraukų ir teisingą švietimą, kartu išsaugant pažeidžiamų gyventojų teises.
Galiausiai padėtis pabrėžia tarptautinio vystymosi finansavimo sudėtingumą regionuose, kuriuose yra įvairių socialinių, politinių ir kultūrinių kraštovaizdžių. Kadangi ES ir toliau investuoja į švietimą visame pasaulyje, pagrindinis iššūkis išliks pusiausvyros tarp pagarbos vietos aplinkybėms ir visuotinių žmogaus teisių puoselėjimo užtikrinimas.
Pagrindinis vaizdas: Badshahi mečetė, autorius Ali Imran – nuotrauka daryta 2005 m. liepos 1 d., šviesiai mėlynas taškas, CC BY-SA 2.5, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3953226
Pasidalinkite šiuo straipsniu: